Przewozy Regionalne zrezygnowały z SMS-owego newslettera dla podróżnych. Dzięki niemu pasażerowie mogli otrzymywać krótkie wiadomości z informacjami o opóźnieniach na ich trasach. Przewoźnik proponuje korzystanie z aplikacji dla użytkowników smartfonów i zachwala jej większe możliwości. To także rozwiązanie tańsze dla samorządowej spółki.
Od kilku dni subskrybenci SMS-owego newslettera z informacjami o utrudnieniach w ruchu pociągów Przewozów Regionalnych nie otrzymują od przewoźnika wiadomości tekstowych. PR zakończyły funkcjonowanie serwisu wraz z końcem lipca. Bez zmian funkcjonuje natomiast aplikacja o podobnym charakterze, z której mogą korzystać użytkownicy smartfonów. Samorządowa spółka przekonuje, że to dużo lepszy sposób na komunikację z pasażerem.
Komunikaty nie muszą być pełne skrótów
– Aplikacja na smartfony daje znacznie większe możliwości, zarówno pod względem długości komunikatów (tradycyjne SMS-y nie mogą być dłuższe niż 160 znaków), jak i sposobu ich prezentacji – mówi Michał Stilger z biura prasowego PR. Przenosiny do programu mają więc oznaczać dla pasażerów koniec rozszyfrowywania pisanych często w bardzo skrótowy sposób wiadomości.
Popularność aplikacji się zwiększa
Przewoźnik przekonuje, że internetowa usługa może dotrzeć do coraz większej grupy podróżnych, bo już niemal połowa Polaków korzysta nie z klasycznych telefonów, a ze smartfonów. Aplikację iSMS można pobrać w wersji dla urządzeń z systemem Android albo dla produktów firmy Apple. – System nie umożliwia nam zweryfikowania, ilu klientów dotychczas korzystających z wiadomości tekstowych zaczęło używać aplikacji iSMS, ale przykładowo w ciągu ostatnich 10 dni liczba jej użytkowników wzrosła o 1600 osób – mówi Michał Stilger.
Większa liczba utrudnień podniosła koszty funkcjonowania
Większa funkcjonalność nowszego rozwiązania nie była jednak jedynym powodem rezygnacji z rozsyłania krótkich wiadomości. – Koszty utrzymywania aplikacji są o połowę niższe niż opłaty związane z wysyłką SMS-ów – powiedział nam Michał Stilger. – W związku z dużą liczbą utrudnień w ruchu pociągów, które spowodowane są m.in. licznymi pracami modernizacyjnymi na wielu liniach kolejowych, wysyłaliśmy więcej wiadomości niż początkowo zakładaliśmy. Konieczność zakupu dodatkowych pakietów SMS-ów znacząco wpłynęła na koszty funkcjonowania systemu informacji – dodał.
30 tysięcy odbiorców w 2,5 roku
Ogólnopolski newsletter Przewozów Regionalnych funkcjonował od grudnia 2011 r., wcześniej działały też podobne systemy organizowane przez samorządy województw dolnośląskiego i łódzkiego. Przez dwa i pół roku istnienia newsletter zasubskrybowało ok. 30 tysięcy osób. W marcu tego roku przewoźnik uruchomił aplikację mobilną, która funkcjonowała równolegle z kanałem krótkich wiadomości tekstowych. Nadal można natomiast otrzymywać komunikaty dotychczasową drogą od Kolei Wielkopolskich i Kolei Dolnośląskich.